dilluns, 16 de maig del 2016

Esdevenir sastre

Sempre m'he trobat bastant perdut des del punt de vista professional. He tingut diverses passions, com el cant, la cuina i les llengües, però no m'ha passat pel cap de fer-les la meua professió. Això sí, sempre m'ha agradat el treball manual. Ara, em trobo apassionat pel tall i la confecció, que em donarien l'oportunitat de fer coses amb les mans. També demanen una gran precisió i paciència, que no em falten. I n'he descobert la part creativa i artística, que en fan una forma d'expressió. Per no parlar de la tota la geometria implicada en el disseny d'un vestit -m'apassionen les matemàtiques, us ho havia dit?-.

Es fa estrany tenir ara una idea tan clara de què voldria fer. Fins i tot m'he descobert somniant despert. Si ara hagués de preparar-me de nou per a una professió, triaria l'ofici de sastre. Faria un bon curs, potser a l'estranger. I en acabat, faria estades amb sastres italians, francesos i/o anglesos abans de tornar a Barcelona. Suposem per un moment que aquest desig es consolidés i que tingués la possibilitat de fer-lo realitat. Com em formaria? Quin curs faria?

Buscant per Internet, la primera cosa que he trobat són els cursos de la Saville Row Academy a Londres i de l'Association Formation Tailleur a Suresnes (al costat de París). El contingut dels dos cursos és semblant. A part de les bases, sastres experts ensenyen a fer un abric, un parell de pantalons i una armilla al llarg d'un parell d'anys. I el cost del curs és igualment inabastable en els dos casos: 15500 £ a la Saville Row Academy i 20000 € a l'Association Formation Tailleur (això sense tenir en compte els costos d'allotjament i manutenció). Molts sastres es queixen que la professió està desapareixent -el curs de l'Association Formation Tailleur s'hauria creat justament per això-, però amb aquests preus, no ho posen fàcil. La diferència entre els dos cursos és que en el curs anglès la formació té lloc durant 6 h al dia dos dies a la setmana i en el curs francès es fan 7 h al dia durant de dilluns a divendres. La impressió que em dona és que aquest últim deu abarcar molt més.

Donada la impossibilitat patent de seguir qualsevol d'aquests cursos -bàsicament per raons econòmiques-, m'he posat a buscar altres cursos. Les formacions següents les he trobades en aquesta pàgina del fòrum The Cutter and Tailor:
D'entre aquest cursos, el que es fa a Roma em sembla el més interessant. Deixant de banda que m'encanta Roma i Itàlia -no seria fantàstic poder viure un temps a Roma?-, segons un comentari al fòrum el cost del curs és d'uns 3000 € a l'any, diguem-ne assequible. A més, com que es fa a mitja jornada, dóna l'oportunitat de treballar mentre es fa el curs.

A Catalunya, hi ha la possibilitat d'aconseguir titulacions de Formació Professional relacionades amb la professió de sastre. Com a graus mitjans hi ha el de Confecció i moda i el de Confecció i moda, perfil professional en innovació i producció de la moda. Com a graus superiors hi ha el de Patronatge i moda i el de Vestuari a mida i per a espectacles. Però a aquestes edats un ja no està per tornar a l'institut... A França, a part de la formació presencial, hi ha la possibilitat d'inscriure's als exàmens del CAP (certificat d'aptitud professional) Métiers de la mode amb l'opció de candidatura lliure (no hi ha classes i es va només als exàmens). És clar, això resol el problema d'obtenir una titulació oficial, però no el problema d'obtenir els coneixements i pràctica necessaris.

Al final, l'opció que em sembla més assequible per a mi (si aconseguís trobar feina de nou a Barcelona) és el curs de l'Institut Central de Patronatge, Tall i Confecció Sistema Martí. El curs està basat en el sistema de tall Martí, creat per Carme Martí Riera a finals del segle XIX, i és molt variat, ja que inclou patronatge, modisteria, sastreria, corseteria i llenceria. I això m'atrau, ja que jo no vull aprendre a fer només jaquetes, pantalons i armilles, sino qualsevol tipus d'indument, per a home o dona. La inversió de temps és d'entre 4 i 8 hores per setmana, cosa que facilita que es pugui combinar amb un treball a temps complet, i la durada és d'uns dos anys si es fan 6 h per setmana. Potser el curs no és tan detallat com els de sastreria mencionats més amunt, però per obtenir unes bones bases, no sembla malament.

De moment, m'he de conformar amb l'aprenentatge informal i autodidacta. Però qui sap, potser un dia...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada